منتدي معهد الدراسات والبحوث الإحصائية ( ISSR )

معهد الإحصاء..... إسم له تاريخ - تصميم مهندس محمد الصالحي

الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
المواضيع الأخيرة
مواقع مفيدة

صحف ومجلات

الصحف العربية ومواقع الا

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
احمد شعبان

arch mohamed alsalhy

Ahmed Abdo

محمود الرزاز

ynix35

hossam ali

mostafa14ah

Programmer83

ammar

janna

شاطر | 

أريد الإلتحاق بقسم علوم الحاسب (إستفسار)

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أحمد عبد الرازق

معهد الإحصاء قسم إيه ؟ : علوم الحاسبات والمعلومات

مُساهمةموضوع: أريد الإلتحاق بقسم علوم الحاسب (إستفسار)   الأحد أغسطس 29, 2010 10:05 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

انا احمد عبد الرازق وخريج كلية حقوق جامعة القاهرة بتقدير مقبول 59% ولكني أعمل مبرمج كمبيوتر بلغة الجافا بعد أخذ كورسات عملي بالظبط Web developer (JSP & Servlet) وهل ينفع ادخل معهد الإحصاء قسم علوم الحاسب بعد اجتياز الإمتحانات المطلوبة الخاصة بقسم علوم الحاسب؟

وشكرا
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
محمود الرزاز

معهد الإحصاء قسم إيه ؟ : Computer science & information

مُساهمةموضوع: رد: أريد الإلتحاق بقسم علوم الحاسب (إستفسار)   الإثنين أغسطس 30, 2010 1:53 pm

السلام عليكم ورحمه الله
أولا لائحة المعهد بتشترط للتقدم لدبلوم علوم الحاسب ان يكون المتقدم من حمله المؤهلات العليا
وتانى شئ إجتياز الإختبارات الخاصة بالمعهد وهى عبارة عن إختبار فى الرياضيات (الجبر)
وإختبار فى البرمجة (بلغة ++C)
لو نجحت فى الاختبارات ديه تقبل ان شاء الله فى المعهد بصرف النظر عن كليتك ايه طالما مؤهل عالى
وديه بصراحة اجمل ميزه فى المعهد
والتقديم بيكون كل سنة من بداية الصيف لغاية منتصف أغسطس اللى بيتم فيه الاختبارت
يعنى التقديم السنة ديه خلاص كل سنة وانت طيب لو ملحقتوش قدم السنة الجاية ان شاء الله
أحمد عبد الرازق

معهد الإحصاء قسم إيه ؟ : علوم الحاسبات والمعلومات

مُساهمةموضوع: رد: أريد الإلتحاق بقسم علوم الحاسب (إستفسار)   الإثنين أغسطس 30, 2010 2:06 pm

شكرا يا أستاذ محمود
كدة يبقى حلو اوي
بس ممكن أعرف ايه هي الحاجات اللي هيمتحنونا فيها في الرياضيات وال C++ يعني مواضيع الإمتحان يعني مثلا في ال C++ هيكون فيه OOP ولا لأ وكدة يعني المواضيع اللي ممكن تيجي في الإمتحان عشان أذاكر فيها

وجزاك الله خيرا
محمود الرزاز

معهد الإحصاء قسم إيه ؟ : Computer science & information

مُساهمةموضوع: رد: أريد الإلتحاق بقسم علوم الحاسب (إستفسار)   الإثنين أغسطس 30, 2010 4:19 pm

العفو يا أستاذ أحمد
ولعى فكرة أنا كمان خريج كلية الحقوق بس جامعة عين شمس
ودرست البرمجة قرصات قبل كدة وقدمت وقبلت الحمد لله فى قسم علوم الحاسب السنة الحالية
بص يا سيدى
أول شئ امتحان الرياضيات وده امتحان سهل جدا خصوصا لو كنت درست الرياضة فى الثانوية العامة
لو كنت علمى يعنى
والمقرر بتاع الاختبار عبارة عن (حل المعادلات من الدرجة الأولى ,النهايات والاتصال فى الدوال, التفاضل والتكامل ,المتوالية الحسابية والمتوالية الهندسية والممصفوفات والمحددات ,اللوغاريتمات والدالة وقوانين الأسس)
أما البرمجة فالامتحان بيبقي فى مقدمة فى اللغة بدائيات يعنى مفيهوش او او بى خالص
والمطلوب فى الاختبار هو (presedence of operators, basic input&output phrases, conditions encluding if ,ifelse, switch, loops including for, while and do while)
وعلى كل حال المعهد بيعمل دورة تدريبية فى الرياضة والبرمجة قبل معاد الاختبار للى عايز يشترك
السنة دية مثلا كان فى دورة فى الرياضة ثمنها 150 جنية اخدنا فيها الحاجات اللى هتمتحن فيها فى الاختبار
وكان فى دورة برمجة برضو ثمنها 250 جنية بس ديه انا محضرتهاش بقى لانى عندى خلفية عن البرمجة سابقا
على كل حال تابع التقديم فى المعهد من السنة الجاية ان شاء الله من اول شهر يوليو وان شاء الله اشوفك معانا السنة الجاية

أريد الإلتحاق بقسم علوم الحاسب (إستفسار)
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1